بیانیه مشترک اجلاس مسکو پیرامون سه جزیره متعلق به ایران.

بیانیه  مشترک اجلاس  مسکو پیرامون سه جزیره متعلق به ایران.

در اجلاس بیانیه  مشترک روسیه با کشور های عضو  پیمان همکاری کشور های جنوب خلیج فارس  که در مسکو منتشر شد  از جمله آمده است که روسیه از موضع شیخ نشین عمارات در ادعا مالکیت سه جزیره ابو موسی ،تنب بزرگ و کوچک حمایت میکند .

چند موضوع در اینجا مطرح است ،

نخست آنکه  رییس جمهور  روسیه که در آغاز تجاوز به کشور اوکراین  با شتاب به تهران آمد و به دیدار خامنه ای شتافت  و ملتمسانه در خواست کمک په بادی و نیروی نظامی کرد و پای جمهوری اسلامی را به  جنگ اوکراین کشاند. که خامنه ای نابخردانه در این دام افتاد و حیثیت خود را بیش از بیش بر باد داد .

چه شد و چرا پای این بیانیه ضد ایرانی امضا گذارد.؟

این تغییر موضع پوتین یک‌بار دیگر ثابت کرد که در سیاست  روی قول و قرار ها نمی توان و نباید حساب کرد.آنچه مهم است  دست یابی بقدرت و حفظ قدرت  است.

پوتین در آغاز یورش به اوکراین که ساده لوحانه گمان می‌کرد  حداکثر سه روز پایان خواهد پذیرفت در موضع نظامی قرار گرفت و از همین رو به دیدار خامنه ای شتافت که بیشترین توهین را به رییس جمهور او کر ه بود و از او یاری خواست .

امروز پوتین بیش از گذشته نیاز مالی دارد و کشور های عضو پیمان خلیج فارس می توانند نیاز مالی او را تا حدود بر آورده کنند .در ضمن می خواهد خشم خود را از تماس های پنهانی علی خامنه ای با آمریکا نشان دهد و بگوید تماس جمهوری اسلامی با آمریکا منوط به اجازه و دستور من است.

در پاسخ به انتشار این بیانیه نماینده خامنه ای اعلام کرد که موضع روسیه در. این  بیانیه از روی سادگی بوده است !!!

از آنجا که نظام‌ استبداد مذهبی حاکم بر ایران از دید ملت ایران فاقد پایگاه مردمی و حقانیت قانونی است  و نظام اینده ایران را مردم ایران به زودی با رای خود انتخاب  خواهند کرد .

به‌عنوان بیان‌کننده دیدگاه ملی ایرانیان خواهان آزادی و حاکمیت مردم سالاری اعلام می کنم .

۱ – شرکت و حضور ایران در جنگ اوکراین غیر قانونی است.

۲ -ایران و نه جمهوری اسلامی ،یورش پوتین به کشور اوکراین را محکوم می کند .

۴- شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین است و باید با مذاکره  به آن کشور بر گردد.

افزون بر آن ،در خلیج فارس هیچگونه مذاکره جز پیرامون برگشت بحرین به دامان وطن  صورت نخواهد پذیرفت.

رییس جمهور چین باید  بداند تا زمانی که کشور چین از بازگشت  بحرین به ایران حمایت نکند نباید  انتظار کوچکترین حمایتی از جانب ایران نسبت به ادعای بر جزیره فرمز را داشته باشد.

هوشنگ کردستانی ،

بیست و سوم تیرماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی .

برابر با چهاردهم ژوییه سال ۲۰۲۳ میلادی

مطالب مرتبط